Program ma na celu przygotowanie uczniów klasy II do godnego i owocnego przyjęcia I Komunii Świętej.
autor mgr Krystyna Bukowska
Wstęp Według nowej wersji Instrukcji o przygotowaniu dzieci do pierwszej spowiedzi i Komunii Świętej zatwierdzonej przez Biskupa Płockiego Profesora Stanisława Wielgusa dobre przygotowanie dziecka do sakramentu pokuty i Eucharystii w dużej mierze przyczynia się do rozbudzenia i wzmocnienia życia religijnego dziecka. Stanowi ono najlepsze przygotowanie religijne dziecka na całe życie. Najodpowiedniejszym wiekiem do przyjęcia dziecka do pierwszej spowiedzi i Komunii Świętej jest wiek ośmiu lat, czyli drugiej klasy szkoły podstawowej. Jest to czas zasadniczego i bezpośredniego przygotowania, które powinno obejmować nie tylko katechezę szkolną, ale również spotkania poza lekcyjne najlepiej w kościele parafialnym. Poprzez tego typu spotkania u dziecka budzi się świadomość wspólnoty, pogłębia łączność z Kościołem oraz wzrasta zdolność do współdziałania w grupie. Poprzez udział w nabożeństwach związanych z rokiem kościelnym oraz praktykę postaw, gestów i słów wypowiadanych podczas liturgii dziecko przygotowuje się do pełnego uczestnictwa we Mszy świętej. Spotkania podczas uroczystych nabożeństw i Mszy św. wzmacniają więzi między dziećmi i ich rodzicami. Są chwilami, gdy dziecko obserwuje rodziców i nabiera przekonania, że może na nich liczyć w chwilach dla nich ważnych szczególnie podczas uroczystości przyjmowania przez nie I Komunii Świętej.
Cele główne:
- Doprowadzenie dziecka do pierwszej spowiedzi i pierwszej Komunii świętej- pełnego uczestnictwa we Mszy Świętej.
- Pogłębienie łączności z Kościołem.
Cele szczegółowe:
- Rozbudzenie i wzmocnienie życia religijnego dziecka.
- Wprowadzenie dziecka w życie Kościoła jako wspólnoty parafialnej.
- Zapoznanie dzieci z układem Mszy Świętej.
- Wprowadzenie dzieci w świat znaków, gestów i symboli religijnych.
- Zapoznanie dzieci z kościołem parafialnym (oprowadzenie po nim)
- Współpraca z rodzicami dzieci komunijnych.
Uwagi o realizacji programu:
- Program przeznaczony jest dla uczniów klasy II szkoły podstawowej i obejmuje ok. 13 godzin.
- Program będzie realizowany na zajęciach pozalekcyjnych- głównie podczas parafialnych spotkań przygotowujących do I Komunii Świętej w roku szkolnym 2004/ 2005.
- Podstawowymi metodami pracy są: pogadanka, opowiadanie, zabawa, wycieczka, udział we Mszy św.
- Program obejmuje oprowadzenie po kościele parafialnym i jego okolicy oraz spotkania z księdzem proboszczem, organistą, kościelnym.
- Osobami współodpowiedzialnymi za realizację programu są: ksiądz proboszcz, pan organista i kościelny, rodzice.
Sposoby realizacji:
- nabożeństwo połączone z nauką
- prezentacja schematów;
- pogadanka;
- ćwiczenie znaków liturgicznych;
- ćwiczenia i zabawa
- rozmowa pouczająca;
- udział we Mszy św.
- quiz
- wycieczka
Planowane efekty Dziecko:
- tworzy wspólnotę;
- poznaje swojego patrona i identyfikuje się z nim
- wie, że Msza św. jest spotkaniem z Panem Jezusem;
- zna układ Mszy świętej;
- ma świadomość, czego dokonuje dla nas Pan Jezus w poszczególnych częściach Mszy św.
- zna znaczenie kreślonego znaku krzyża, uderzenia się w pierś oraz potrafi poprawnie wykonać te gesty
- rozumie, że podczas Mszy św. mówi do niego sam Chrystus;
- wie, na czym polega wyciszenie się i jakie ma ono znaczenie podczas słuchania słowa Bożego;
- zna znaczenie kreślonego znaku krzyża na czole, ustach i sercu;
- rozumie wymowę postawy siedzącej i stojącej
- zna znaczenie modlitw za dusze zmarłych i potrafi modlić się;
- zna znaczenie adwentu, podejmuje adwentowe postanowienia
- zna znaczenie noszonego na szyi medalika
- wie, na jaką pamiątkę obchodzone są święta: Objawienie Pańskie i NPNMP;
- zna znaczenie i symbolikę światła
- zna znaczenie Wielkiego Postu, podejmuje Wielkopostne postanowienia
- wie, czym jest uczta eucharystyczna;
- wie, że ołtarz jest stołem wieczerzy Pańskiej i miejscem składania ofiar;
- rozumie, że podczas komunii św. przyjmuje Ciało Chrystusa pod postacią Chleba;
- potrafi nazywać poszczególne naczynia liturgiczne wie, czym jest i gdzie znajduje się tabernakulum
- potrafi nazywać kościelne umeblowanie oraz wie, do czego służą poszczególne przedmioty;
- zna najważniejsze fakty z historii kościoła parafialnego
- zna znaczenia sakramentu pokuty i pojednania
Rodzic:
- zna materiał obejmujący przygotowanie do I Komunii Św.
- zna metody i sposoby odpytywania dziecka
- rozumie celowość spotkań i zajęć poza lekcyjnych
Tematyka spotkania: Triduum ku czci Świętego Stanisława Kostki- patrona dzieci i młodzieży. Cele szczegółowe
- uczestnictwo we mszy św.;
- pogłębienie wiedzy na temat patrona
Tematyka spotkania: Układ mszy świętej:
- Obrzędy wstępne
- Liturgia Słowa
- Liturgia Eucharystyczna
- Obrzędy zakończenia
Cele szczegółowe:
- wyjaśnienie istoty mszy św.;
- Zapoznanie dzieci z podstawowym układem mszy świętej;
- wyjaśnienie, co czyni dla nas Pan Jezus w poszczególnych częściach mszy św.;
- wyjaśnienie znaczenia gestów liturgicznych: znak krzyża, uderzenie się w piersi,
Tematyka spotkania: Nabożeństwo różańcowe
Cele szczegółowe:
- udział w nabożeństwie;
- praktyczna nauka odmawiania różańca;
- poświęcenie różańców przyniesionych przez dzieci
Tematyka spotkania: Liturgia Słowa- teksty czytań mszalnych i Ewangelia
Cele szczegółowe:
- wyjaśnienie, iż słuchając Słowa Bożego podczas mszy św. słuchamy samego Chrystusa;
- uświadomienie, iż umiejętność słuchania jest najważniejszym warunkiem tego, żeby Słowo Boże mogło zagościć w sercu słuchającego
- wyjaśnienie znaczenie gestu liturgicznego: znak krzyża na czole, ustach i sercu;
- wyjaśnienie znaczenie przyjmowanych postaw: siedzącej i stojącej;
Tematyka spotkania: Nabożeństwo za zmarłych.
Cele szczegółowe:
- udział w nabożeństwie;
- modlitwa za zmarłych, zapalenie zniczy na cmentarzu
Tematyka spotkania: Rekolekcje adwentowe
Cele szczegółowe:
- udział we Mszy św. i wysłuchanie specjalnej nauki dla dzieci
Tematyka spotkania: Referat dla rodziców dzieci pierwszokomunijnych
Cele szczegółowe:
- Zapoznanie rodziców z formami i metodami pracy na lekcji religii oraz celem spotkań poza lekcyjnych
Tematyka spotkania: Uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.
Cele szczegółowe:
- wyjaśnienie znaczenia święta
- udział w nabożeństwie;
- poświęcenie medalików
Tematyka spotkania: Uroczystość Objawienia Pańskiego
Cele szczegółowe:
- wyjaśnienie znaczenia święta Objawienia Pańskiego
- udział w nabożeństwie;
- poświęcenie świec
Tematyka spotkania: Rekolekcje wielkopostne
Cele szczegółowe:
- udział we Mszy św. i wysłuchanie specjalnej nauki dla dzieci
Tematyka spotkania: Nabożeństwo eucharystyczne
Cele szczegółowe:
- udział we Mszy św.;
- poświęcenie książeczek do modlitwy
Tematyka spotkania: Liturgia Eucharystyczna- wieczerza i ofiara
Cele szczegółowe:
- wyjaśnienie znaczenia ołtarza podczas sprawowania mszy św.
- wyjaśnienie znaczenie przyklęknięcia oraz postawy klęczącej;
- wyjaśnienie, czym są naczynia liturgiczne, hostia, tabernakulum,
Tematyka spotkania: Poznajemy kościół parafialny- oprowadzenie po nim
Cele szczegółowe:
- przezwyciężenie lęku dzieci przed kościołem;
- zapoznanie z nazewnictwem poszczególnych mebli kościelnych;
- poznanie i polubienie "domu" wszystkich wierzących;
- zapoznanie z historią kościoła parafialnego
Tematyka spotkania: Nabożeństwo przygotowujące do pierwszej spowiedzi świętej
Cele szczegółowe:
- udział we Mszy św.;
- wyjaśnienie znaczenia sakramentu pokuty i pojednania
Ewaluacja:
- Przedmiot ewaluacji: Program przygotowujący do I Komunii Świętej.
- Uzasadnienie ewaluacji: Zadaniem ewaluacji jest zbieranie i analiza danych w celu oceny programu pod względem skuteczności kształtowania u uczniów umiejętności i postaw.
- Rodzaje ewaluacji: monitoring, ankieta ewaluacyjna sprawdzająca umiejętności dziecka z zakresu przygotowania do I Komunii Świętej;
- sprawny i owocny przebieg Uroczystości I Komunii Świętej
- Ewaluator:autorka programu.
- Techniki i metody badawcze: obserwacja, kwestionariusz ankiety.
Literatura:
- Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001
- Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001
- Nowa wersja Instrukcji o przygotowaniu dzieci do pierwszej spowiedzi i Komunii Świętej opublikowana w" R. Czekalski, Wskazania katechetyczne dla katechetów diecezji płockiej na rok szkolny 2002/ 2003, Płocki Instytut Wydawniczy, Płock 2002
- R. Czekalski, W drodze do Jezusa- Przygotowanie dzieci do pierwszej spowiedzi i Komunii Świętej, Płocki Instytut Wydawniczy, Płock 2005
- Willi Hoffűmmer, Wyjaśniamy dzieciom Mszę świętą w znakach, opowiadaniach i zabawach, Kielce 2004
autor: Krystyna Bukowska
|